REKO (Rejäl konsumtion – Reilua kuluttamista) on lähiruoan suoramyyntimalli, joka toimii Facebookin kautta. Facebookin REKO-ryhmissä kuluttajat voivat tilata ruokaa oman lähiseutunsa tuottajilta suoraan, ilman välikäsiä. Tilausten nouto tapahtuu sovittuna ajankohtana paikallisesta REKO-jakopaikasta.
REKO -toiminta käynnistyi Suomessa v. 2013, idean kehittäjä on luomuviljelijä Thomas Snellman Pedersörestä, ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta. Idea maataloustuotteiden suoramyynnistä herätti aluksi epäilyjä, mutta nykyisin REKO-renkaat ovat arvostettu konsepti, jonka mukaisesti tuottajat myyvät tuotteitaan suoraan asiakkaille – ilman byrokratiaa, välikäsiä tai pitkiä kuljetuksia. REKO lanseerattiin oikeaan aikaan ja se onnistui vastaamaan muuttuneeseen kuluttajakäyttäytymiseen ja toiveeseen paikallisesti tuotetuista, puhtaista elintarvikkeista.
REKO-piirejä on nykyisin yli 600 ja niihin kuuluu yli kaksi miljoonaa jäsentä 14 eri maassa. Lukumäärä kasvaa edelleen ja perustaja Thomas Snellman on kysytty luennoitsija erilaisissa maatalouteen liittyvissä tapahtumissa. Idean kehittäjästä voit lukea enemmän hänen omilta verkkosivuiltaan: https://www.thomassnellman.fi/.

